هزینه جابجایی درخت|قیمت جابجایی درخت

در این مقاله قصد داریم به سوالات زیر در ضمینه جابجایی درختان پاسخ دهیم:

هزینه جابجایی درخت یا قیمت جابجایی درخت چقدر است؟

هزینه جابجایی درخت یا قیمت جابجایی چه زمانی و از طرف کدام ارگان به تصویب رسید؟

آیا هزینه جابجایی درخت یا قیمت جابجایی ثابت است؟

چه شرکتی مجوز جابجایی درخت دارد؟

سبزوانه در زمینه جابجایی درخت و هزینه جابجایی درخت یا قیمت جابجایی چه خدمات رایگانی دارد؟

تفاوت سبزوانه در زمینه جابجایی درختان در چیست؟

در سال 97 مصوبه‌ای مبنی بر هزینه جابجایی درختان در شهر تهران توسط شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید. اما این مصوبه دو ایراد خیلی بزرگ داشت، اول اینکه قیمت‌های پیشنهادی توسط پیمانکار جابجایی درخت سبزوانه(فیروزی) در سال 95 اعلام شده بود و در سال 97 مورد بررسی قرار گرفت و در این فاصله زمانی قیمت اجناس و خدمات مربوط به جابجایی درخت که برخی از آن‌ها از کشورهای خارجی تهیه می‌شود افزایش فراوانی داشته است. دوم اینکه این قیمت‌ها با توجه به شرایط و محل قدیم و جدید درخت و فاصله انتقال درخت متغیر است.

در هر حال در زیر مصوبه مربوط به جابجایی درخت قرار داده شده است تا با نحوه قیمت‌دهی که بر اساس بُن درخت است آشنا شوید و همانطور که گفته شد این قیمت‌ها افزایش یافته است و این هزینه توسط پیمانکار تعیین میگردد.

 
تعرفه پايه هزينه جابجايي درختان در شهر تهران

ماده‎واحده:

در اجرای تبصره سوم (۳) ماده چهاردهم (۱۴) مصوبه «ضوابط و اصول فنی، ایمنی سربرداری و جابجایی درختان» مصوب دویست و هشتاد و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران (دوره چهارم) منعقده در تاریخ یکشنبه سی و یکم مرداد ماه ۱۳۹۵ – ابلاغی به شماره 160/2221/15107 مورخ 95/6/20، تعرفه پایه هزینه جابجایی درختان که مجوز انتقال آن توسط کمیسیون ماده هفت آیین‌نامه اجرایی ماده یکم (۱) قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها (مصوب 1388/4/20 شورای عالی استان‌ها و اصلاحات بعدی آن) صادر می‌شود به شرح ذیل تعیین می‌گردد:

1- هر اصله درخت با محیط بن چهل (۴۰) سانتی‌متر، سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار (3/750/000) ریال و به ازای هر سانتی‌متر مازاد بر آن تا صد (۱۰۰) سانتی‌متر، دویست هزار (200/000) ریال افزایش پایه.

۲- هر اصله درخت با محيط بن صد (۱۰۰) سانتی‌متر، پانزده میلیون و ششصد هزار (15/600/000) ریال و به ازای هر سانتی‌متر مازاد بر آن تا یکصد و بیست (۱۲۰) سانتی‌متر، سیصد و چهل و( درمتن مصوبه “و” جا افتاده است.
) پنج هزار(345/000) ریال افزایش پایه.

۳- هر اصله درخت با محيط بن صد و بیست (۱۲۰) سانتی‌متر، بیست و دومیلیون و پانصد هزار (22/500/000) ریال و به ازای هر سانتی‌متر مازاد بر آن تا صد و پنجاه (۱۵۰) سانتی‌متر، چهارصد و هفتاد هزار (470/000 ) ریال افزایش پایه در صورت امکان جابجایی درخت.

۴- هر اصله درخت با محیط بن صد و پنجاه (۱۵۰) سانتی‌متر و بیشتر، سی و شش میلیون و هفتصد هزار (36/700/000) ریال.

تبصره یکم (۱):

در پروژه‌هایی که بیش از پنجاه (۵۰) اصله درخت در آن جابجا می‌‌شود، میانگین محیط بن درختان در همان ردیف مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

تبصره دوم (۲):

در صورتی که تعداد درختان انتقالی دارای مجوز بیش از ده اصله باشند، ده درصد (۱۰%) ضریب کاهشی اعمال می‌گردد. در صورتی که تعداد درختان انتقالی بیشتر از پنجاه (۵۰) اصله درخت باشد. ضریب کاهشی بیست درصد (۲۰%) اعمال می‌گردد.

تبصره سوم (۳):

طرفین قرارداد با توجه به تعرفه‌هایی که در این مصوبه تعیین شده است، توافق لازم را فی‌مابین خود منعقد خواهند کرد.

تبصره چهارم (4):

جابجایی درختان تا محیط بن چهل (۴۰) سانتی‌متر‌، موضوع بند سه (۳) ماده شانزده (۱۶) مصوبه «ضوابط و اصول فنی، ایمنی سربرداری و جابجایی درختان» – ابلاغی به شماره 160/2221/15107 مورخ 95/6/20، با اخذ تعهدات لازم و قبول تمامی مسئولیت‌های مندرج در مصوبه مذکور و با نظارت شهرداری تهران‌، توسط متقاضیان بدون کمک از شرکت‌های پیمانکاری و ماشین‌آلات و تجهیزات، رأسا قابلیت انجام خواهد داشت. همچنین در صورت تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات توسط مالكين، هزینه‌های آن از توافقنامه کسر می‌گردد.

تبصره پنجم (۵):

در صورت ضرورت انجام هرس و سبک‌سازی درختان به هنگام عملیات جابجایی، پیمانکار مشمول دریافت هزینه اضافی علاوه بر تعرفه برای امور فوق نخواهد بود.

تبصره ششم (۶):

شهرداری تهران (سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران) موظف است ضوابط و شرایط اخذ مجوز توسط شرکت‌های پیمانکاری برای ارایه این خدمات را به شورای فنی شهرداری تهران پیشنهاد نماید. پس از تصویب ضوابط مذکور سازمان فوق‌الاشاره در مقام ناظر نسبت به تنظيم قواعد قراردادی في‌مابین شهروندان ذیربط و پیمانکار واجد صلاحیت اقدام نماید. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند برای جابجایی درختان از پیمانکاران دارای صلاحیت و مجوز از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران استفاده نمایند. سازمان مذکور موظف است فهرست پیمانکاران ذیصلاح را از طریق فراخوان شناسایی و پس از تأیید صلاحیت آن‌ها توسط شورای فنی شهرداری تهران به صورت سالیانه به مناطق 22گانه اعلام نماید.

تبصره هفتم (۷):

افزایش تعرفه جابجایی درختان هر ساله بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توسط شهرداری تهران تعیین و برای اجرا به شهرداری‌های مناطق ابلاغ خواهد شد.

تبصره هشتم (۸):

تعرفه ارایه خدمات جابجایی درختان‌، صرفاً برای موارد انتقال درختان به خارج از محدوده ملک یا درختان واقع در پروژه‌های عمرانی می‌باشد. در خصوص جابجایی درختان در داخل ملک یا برگذر ملک، تعرفه مذکور با ضریب پنجاه درصد (۵۰%) منظور خواهد شد.

تبصره نهم (۹):

دستورالعمل شرایط تعیین صلاحیت‌، فرم نظارت‌، نمونه قرارداد و نگهداری و ارزیابی و سایر ضوابط توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تهیه و تا پیش از اجرایی نمودن این مصوبه به تأیید کمیسیون ماده هفت (۷) آیین‌نامه اجرایی ماده یکم (۱) قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها به عنوان ناظر عالی اجرایی شدن این مصوبه برسد.

هزینه جابجایی درخت
هزینه جابجایی درخت

شرکت جابجایی درخت 

چه شرکتی مجوز ‌جابجایی درخت دارد؟

طبق قوانین سازمان پارکهای تهران و شهرداری تهران، فقط شرکت‌های دارای مجوز از سوی این دو نهاد مجاز به جابجایی درختان هستند. سبزوانه با نام “سروکاران به نمایندگی فیروزی” اولین شرکت جابجایی درخت شناخته شد و کسب مجوز از این نهادها نمود. 

تفاوت کار شرکت جابجایی درخت سبزوانه(سروکاران) چیست؟

همان طور که گفته شد، این شرکت اولین پیمانکار جابجایی درخت در تهران و شهرهای مختلف ایران بود. از نمونه کارها و تجربیات  جابجایی درخت این شرکت، انتقال و کاشت 3000 اصله درخت نخل در جزیره قشم می‌باشد. علت موفقیت آن پروژه این است که این شرکت از مواد مخصوص جابجایی درختان که پس از سال‌ها آزمایش به دست آمده است و قبل، زمان جابجایی و بعد از جابجایی استفاده می‌گردد می‌باشد.

از دیگر تفاوت‌های اجرایی این شرکت، استفاده از روش‌های مختلف جابجایی درخت با توجه به گونه درخت است. به این معنی که با توجه به نوع درخت روش و زمان جابجایی هر درخت را با در نظر گرفتن مسائل علمی و تجربیات در نظر گرفته می‌شود. 

استفاده از خاک مخصوص جهت کاشت درخت نیز از دیگر تفاوت‌های کاری این شرکت است. این خاک با توجه به نوع گونه گیاهی از دو تا پنج خاک و مواد ساخته می‌شود.

در بخش مقالات می‌توانید با نحوه جابجایی درختان، زمان جابجایی درخت و موارد و نکات مهم در جابجایی درخت آشنا شوید. در زیر به برخی از مقالات جابجایی درخت اشاره شده است.

کل مقالات جابجایی درخت سبزوانه 

روش‌های جابجایی و انتقال درخت که باید بدانید!

جابجایی درخت و مزایا و معایب استفاده از دستگاه جابجایی درخت

ناگفته‌های جابجایی درخت به روش روت بال

جابجایی درخت چطور فکر ما را درباره قطع درخت تغییر می‌دهد؟

جابجایی و انتقال درخت چنار

خدمات رایگان سبزوانه در زمینه جابجایی درختان

برای مشاوره و بازدید رایگان در زمینه امور مربوط به درختان داخل و خارج ملک که قصد ساخت بنا دارید و درختان ایجاد مزاحم کرده و یا اینکه در اثر عملیات ساختمانی از بین رفته، با شماره تلفن‌ 09353366632 تماس بگیرید و از خدمات رایگان ما استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام
    میخواستم 3 الی 4 درخت جابجا کنم ولی فعلا میوه دارد میخواستم بازدید بفرمایید و اعلام فرمایید این هزینه در ایام زمستان چقدر میشود و آیا میتوان قبل بنایی این کار را با مجوز شهرداری انجام داد یا خیر با تشکر 09193159915 محل درخت منطقه 12 خ ری میباشد . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی
ارسال درخواست مشاوره