الفبای باغبانی در فصل پاییز

همانطور که می‌دانید، با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و همچنین مراحل مختلف رشد گیاهان در هر فصل از سال به عملیات خاصی جهت کاشت و نگهداری احتیاج است. گیاهان اعم از درخت، درختچه، گل و چمن به انجام این عملیات خاص مربوط به آن فصل نیازمند است تا بتواند رشد مناسب و خوبی داشته باشد. در این مطلب سعی داریم عملیات باغبانی مربوط به فصل پاییز را با توجه به شرایط آب و هوائی شهر تهران به صورت کامل برای شما دوستداران طبیعت و گیاهان شرح دهیم تا با تمام مراحل مورد نیاز آشنا شوید و همچنین باغچه‌ها و فضای سبز فوق‌العاده زیبا و خیره کننده‌ای داشته باشید.

در ادامه مطلب خواهید دید که مهم‌ترین این عملیات آماده کردن نشاءهای پاییزه برای کاشت در فصل بهار، تهیه خاک غنی و مناسب (خاک برگ) جهت استفاده در گلکاری، کاشت و مراقبت از چمن می‌باشد. همچنین کوددهی یکی دیگر از مراحل ضروری و مهم نگهداری بوده و تضمین کننده رشد و سلامت گیاه در فصل آتی می‌باشد.

منظور از هرس کردن گیاهان چیست؟

[idea]هرس کردن در یک جمله به معنی حذف شاخ و برگ‌های خشکیده، حذف پاجوش و تنه جوش، هرس فرم پرچین‌ها و حذف گل‌های خشکیده می‌باشد.[/idea]

 

هرس گیاهان
هرس

چرا بهترین فصل برای هرس گیاهان پاییز است؟

زیرا جریان شیره گیاهی در این فصل کاهش می‌یابد و آسیب کمتری به گیاه وارد می‌شود؛ بنابراین باید در این فصل اقدام به هرس گیاهان خود نمایید.

حالا می‌رسیم به اصل مطلب که چه عملیات باغبانی باید انجام دهیم و روش کار چگونه است.

1. زیر و رو کردن و هوادهی خاک

 زیر و رو کردن خاک در مورد خاک‌های سنگین جهت اصلاح زهکشی خاک انجام می‌شود. در نشاء کاری‌ها لازم است به اندازه ۱/۵ برابر اندازه طول بیل، از خاک را زیر و رو کنید. این عمل باعث می‌شود تا به هنگام کاشت، کار با بیلچه آسانتر باشد.

زیر و روکردن و هوادهی خاک
زیر و روکردن و هوادهی خاک

 

2. کاشت

الف) باغبانی و کاشت نشاءهای پاییزه

نشاءهای پاییزه شامل مینا چمنی، شب بو، میمون، بنفشه، همیشه بهار، فراموشم مکن، قرنفل، سیلن، … می‌باشند. این نشاءها از اواخر اسفند ماه (پس از پایان فصل سرما) تا اواسط خرداد گلدهی دارند.

روش کاشت نشاءها

 بذر آن‌ها را اوایل تا اواخر فصل تابستان در خزانه هوای آزاد می‌کارند و پس از یک ماه که گیاه چند برگه یعنی ۴ تا ۶ برگه شد آن‌ها را در خزانه دوم نشاء نموده و در نهایت اواخر اسفند ماه بوته‌ها را به زمین اصلی منتقل می‌نمایند. در صورتی که از نظر زمین مشکلی نباشد می‌توان به جای نشاء نمودن گیاه در خزانه دوم، آن‌ها را مستقیم در زمین اصلی نشاء کرد.

ب) باغبانی و کاشت گیاهان پیازی

کاشت گیاهان پیازی
کاشت گیاهان پیازی

 

گیاهان پیازی مانند آلاله، لاله، نرگس، کوکب، زنبق رشتی، گل مریم می‌باشند. اکثر گل‌های پیازی در فصل بهار نمایان می‌شوند. به عنوان مثال گروه بزرگ نرگس‌ها که اوایل تا اواسط بهار گل می‌دهد و زمان کاشت این پیازها فصل پاییز است. خاک مناسب و غنی جهت کاشت پیازها مخلوطی از ماسه، خاک باغچه و کود پوسیده است.

 

 

 

 

روش کاشت گیاهان پیازی

برای کاشت پیازهای بزرگ، چاله‌هایی با عمق مناسب مثلاً عمق ۲ تا ۳ برابر قطر پیاز، برای پیازها ایجاد نمایید. پس از قرار دادن پیاز در چاله، روی آن را با خاک پوشانده و کنار محل کاشت علامت‌گذاری کنید. دقت کنید نوک پیاز به سمت بالا باشد. از کاشت پیاز درون خاک‌هایی که زهکش مناسب ندارند خودداری نمایید؛ زیرا موجب پوسیدگی پیاز خواهد شد.

3. باغبانی_کاشت و مراقبت از چمن

الف) منظور از آماده سازی زمین جهت کاشت چمن

کاشت چمن در فصل پاییز مخصوص مناطق با زمستان معتدل است. دقت کنید برای کاشت هر نوع چمن، تهیه خاکی مرغوب به عمق حداقل ۲۰ سانتی متر الزامی است. حالا چگونه به مرغوبیت خاک زمین پی ببریم؟

مناسب‌ترین روش برای کاشت چمن در زمین‌های بکر، آن است که خاک منطقه مورد آزمون قرار گیرد تا کودهای مورد نیاز جهت اصلاح خاک را آماده و به خاک اضافه کنیم. چمنی که به این روش کاشته شده باشد تا ۲ سال از هرگونه کود جهت رشد بهتر گیاه بی نیاز خواهد بود. خاک مناسب برای چمن خاک رسی شنی است. عموماً پس از کاشت بذر چمن یک لایه کود حیوانی بر روی آن اضافه می‌شود. لایه مذکور ارزش غذایی نداشته و تنها برای تأمین دمای مناسب جهت جوانه زنی بذر به کار می‌رود. از کودهای پوسیده استفاده نماییدد زیرا کودهای حیوانی تازه بوی نامطبوعی داشته و در ضمن دارای میزان زیادی بذر علف هرز می‌باشند. در عوض در کودهای دامی پوسیده این دو مشکل وجود ندارد. نکته قابل توجه اینکه دقت کنید در روند تهیه کود پوسیده از آهک استفاده نشده باشد؛ زیرا با افزایش میزان آهک خاک، جذب در گیاه مختل می‌گردد. مقدار بذر چمن به ازاء هر متر مربع، بسته به اندازه بذر، از ۲۰ تا ۵۰ گرم متفاوت است.

کوده پوسیده استاندارد چگونه تهیه می‌شود؟

برای تهیه کود دامی پوسیده استاندارد، به مدت دو سال کود را در محلی دپو می‌کنند بدون آنکه به آن آهکی اضافه گردد. رنگ این کود قهوه‌ای روشن است در حالی که کودهای پوسیده واجد آهک تیره و سیاه رنگ هستند.

ب) لکه گیری چمن

بعد از اینکه چمن کاشته شد، به دلایل مختلف از قبیل کاشت غیر اصولی، هجوم پرندگان و مورچه‌ها و غیره، در برخی قسمت‌های چمن‌کاری شده، چمن تنک (قسمتی که چمن وجود ندارد) می‌شود که باید مجدداً عمل بذرکاری انجام گیرد به این صورت که با کمک شن کش و سیخک و یا چنگال باغبانی زمین را خراش داده و بذر پاشی کرده روی آن را با لایه‌ای (حدود ۲-۱ سانتی متر) از کود دامی پوسیده فاقد آهک می‌پوشانند.

ج) علفکشی علفهای هرز

علف چینی یا علف‌کشی برای چمن‌های تازه‌ای که با پاشیدن بذر به عمل آمده‌اند امری بسیار مهم است. در حال حاضر علف کش مخصوص چمن وجود ندارد و با صرف هزینه زیاد نیروی انسانی، می‌توان از طریق ریشه کن کردن علف‌های هرز با آنها مبارزه نمود. علف‌های هرز را قبل از به گل نشستن حذف نمایید؛ زیرا بعد از تولید بذر، بذرهای زیادی به محوطه چمن کاری وارد شده و چرخه زندگی آن‌ها از سر گرفته می‌شود.

حذف علفهای هرز
حذف علفهای هرز

 د) چمن زنی و کوتاه نمودن چمن:

کوتاه کردن چمن
کوتاه کردن چمن

 

 

کوتاه کردن چمن برای داشتن یک چمن امری ضروری است و چمن را از نظر ارتفاع و عمر نسبت به علفزار متمایز می‌سازد. ارتفاع متوسط چمن پس از اینکه آنرا کوتاه کردیم، ۳ تا ۴ سانتی متر خواهد شد. نوعی از چمن که دارای برگ‌های ظریف هستند حدود ۱ تا ۳ سانتیمتر هستند و کوتاه می‌باشند؛ اما چمن‌هایی که دارای برگ‌های درشت‌تر هستند، پس از چمن‌زنی به ۴ تا ۵ سانتیمتر خواهند رسید.

 

 

 

چه زمانی باید چمن‌زنی انجام شود؟

زمان مناسب برای چمن‌زنی و مدت زمان مناسب به فصل، طبیعت گونه‌های گیاهی و اوضاع جوی وابسته است. به طور کلی هر چه ارتفاع چمن کوتاه‌تر باشد فاصله چمن‌زنی نیز کوتاه‌تر خواهد بود.

4.کوددهی

همیشه این اصل کلی را در باغبانی بخاطر داشته باشید که در زمان بذر پاشی هر نوع گیاه کود دهی امر بسیار مهم است. به این دلیل که بهترین زمان برای ترکیب نمودن مواد ضروری آن با خاک اطراف منطقه ریشه گیاه مورد نظر می‌باشد. با استفاده از آزمون خاک کود و مشخص شدن نیازهای آن، میزان کود مورد نیاز محاسبه می‌شود.

تغذیه و کوددهی
تغذیه و کوددهی

الف) کود حیوانی

 مهم‌ترین کارایی که این گونه کودها علاوه بر تأمین عناصر ماکرو المان مورد نیاز گیاه انجام می‌دهند، پوک کردن خاک است. این خاصیت است که بر ارزش غذایی آنها به خصوص در مورد گیاهان پایا ارجحیت دارد. همچنین کود حیوانی با عمل فضاسازی می‌تواند نفوذ آب، هوا و قطعات گیاهی نظیر برگ را به زمین تسهیل دهد. رفته رفته قطعات گیاهی می‌پوسد و به خاک برگ تبدیل شده و مواد مغذی آن به مصرف تغذیه گیاه می‌رسد.

ب) کود شیمیایی

 مهم‌ترین هدف آیش افزایش میزان ذخیرهٔ رطوبت است. در تعریف زراعی، نکاشت گذاشتن زمین به مدت معینی را آیش می گویند؛ ولی در دیمکاری جلوگیری از رشد هر گیاهی را در فصل آیش، آیش می گویند. از آنجا که در فضای سبز مقوله آیش زراعی را نمی‌توان رعایت نمود، برای داشتن خاکی حاصلخیز استفاده از کودهای شیمیایی امری ضرورری است. هر ۲ تا ۳ سال یکبار میزان و نوع کود شیمیایی مورد نیاز با  انجام آزمون خاک مشخص می‌گردد.

 از جمله کودهایی که پایه تغذیه‌ای هر نوع گیاهی هستند و بسیار مهم می‌باشند کودهای فسفر، ازت و پتاس هستند. باید دانست استفاده از این کودها علاوه بر مزایای زیاد، معایبی هم دارند. به عنوان مثال عملکرد کودهای فسفاته کمتر از ۲۵ درصد بوده و بیش از ۷۵ درصد فسفات آن در اثر واکنش با کاتیون‌های فلزی خاک، به صورت رسوب در آمده و بی استفاده برای گیاه درآمده و این موضوع آلودگی زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

ج) کود زیستی چیست؟

کاربرد کودهای زیستی در نظام کشاورزی پایدار به عنوان مکمل کودهای شیمیایی در افزایش تولید و حفظ حاصلخیزی پایدار خاک از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. واژهٔ کود زیستی به بقایای گیاهی (کود سبز)، موادآلی حاصل از کودهای دامی و ریز جانداران باکتریایی و قارچی مفید و مواد حاصل از فعالیت آن‌ها گفته می‌شود.

 به عنوان نمونه کودهای زیستی فسفردار از جمله این کودها می‌باشند که حاوی باکتری‌ها و قارچ‌های مفید حل کننده فسفات هستند. ریز جانداران مذکور با اسیدی کردن خاک و یا ترشح آنزیم‌هایی نظیر فسفاتاز، سبب آزاد سازی یون فسفات از دیگر ترکیبات می‌شود تا به مصرف تغذیه‌ای گیاه برسند.

نکته:

 در به کارگیری کودهای زیستی دقت کنید که هر ریزجانداری در شرایط فیزیکی خاص از نظر رطوبت، دما و … فعال می‌باشد و در محیط‌هایی مانند گیاهان گلدانی که رطوبت خاک قابل کنترل باشد، بهتر جواب می‌دهند. بدیهی است استفاده از این کودها در فضای سبز، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

۵. محافظت از گیاهان

 الف) آزاد سازی طوقه درختان از قید بتن و آسفالت

همیشه دقت کنید هنگام کاشت یا بعد از آن طوقه درختان (تنه درخت از محلی که از خاک بیرون می‌آید) بیش از حد در خاک فرو نرفته و یا اطراف آن بتن و یا آسفالت نباشد.

ب) قیم‌گذاری و اصلاح انحرف تنه درختان

قیم‌گذاری برای درختان جوانی که برای ایستادن نیاز به تکیه‌گاه دارند و به منظور حفاظت درخت در برابر آسیب رساننده‌ها استفاده می‌شود.

ج) ترمیم تشتک آبخوری (ایجاد تشتک جهت مهار آب اطراف گیاه)

د) ترمیم پوسیدگی تنه درختان

۶. آبیاری (با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز گیاهان)

این مورد به توجه به اینکه شرایط جوی چگونه است متفاوت می‌باشد. به‌طور مثال در شرایط آب و هوایی که بارندگی وجود ندارد و هوا نسبتاً گرم است درختان همیشه‌سبز و یا چمن نیاز به آبیاری دارند.

آبیاری گیاهان با توجه به شرایط آب و هوایی
آبیاری گیاهان با توجه به شرایط آب و هوایی

۷. هرس

هرس و فرم دهی
هرس و فرم دهی

 

 

هرس عبارت است از حذف شاخه‌های اضافی به‌منظور عبور هوای بیش‌تر بین شاخه‌ها، رسیدن نور کافی به آن‌ها و آرایش شکل ظاهری درخت برای به دست آوردن محصول مرغوب.

هرس درخت در دو مرحله انجام می‌شود که مرحلهٔ اول ایجاد شکل کلی درخت و مرحلهٔ دوم قطع شاخه‌های زاید درخت هست. در زیر به‌صورت کلی به چند مورداشاره خواهیم کرد.

 

 

الف) قطع درختان خشک و حذف شاخ و برگ‌های خشکیده

ب) حذف پاجوش و تنه‌جوش

ج) هرس فرم پرچین‌ها

 د) حذف گل‌های خشکیده

۸. کنترل علف‌های هرز

۹. تهیه خاک‌برگ

۱۰. کنترل و دفع آفات و بیماری‌ها

      در صورت لزوم مبارزه علیه کنه‌ها، شته‌ها و آفات خاکزی ازجمله فعالیت‌های این فصل هست.

به خاطر داشته باشید پیشگیری کلید موفقیت در درمان گیاهان است. همیشه سعی کنید گیاهان خود را با آبیاری منظم و کود دهی به‌موقع سالم و مقاوم نگه‌دارید. اجازه ندهید علف‌های هرز در اطراف گیاه رشد کنند چراکه علف‌های هرز به ایجاد و گسترش بیماری‌های گیاهی کمک می‌کنند.

در صورت امکان برای کاشت محصول از انواع مقاوم گیاه استفاده کنید. تناوب کشت شیوع بیماری‌ها در بستر کاشت اعم از زمین کشاورزی و باغ را به حداقل می‌رساند. در صورت امکان پیش از کاشت خاک را ضدعفونی کنید.

 

 ۱۱. بازدید از ادوات وسایل کشاورزی و تعمیر یا خرید وسایل لازم

۱۲. بازدید از انبار سموم و خرید سموم موردنیاز سال آینده

سبزوانه

 

سبزوانه به شما کمک کند که…

 

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1

با کمترین هزینه کاری می‌کند که اگر افرادی از فضای سبز باغ، ویلا، محل زندگی و یا هر جایی که از گیاهان نگهداری می‌کنید دیدن کنند، حس شادی و لذت در آن‌ها ایجاد شود و این حس زیبایی را برای دیگران تعریف کنند.

 

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1

دیگر نگران اینکه کار طراحی فضای‌سبز یا محوطه‌سازی را به کجا بسپارم که تخصصصی انجام شود و توانایی انجام آن را داشته باشند، نباشید.

 

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1

با دارا بودن افراد متخصص و با تجربه کاری پروژه‌های بزرگ کشور در زمینه‌های مختلف فضای‌سبز، عمران، برق و … تمام پیش‌بینی‌ها و هزینه‌های احتمالی تا پایان کار صورت گرفته و دیگر نگران این نباشید که انتهای کار هزینه‌های مازاد بر مبلغ برآورد شده بپردازید.

 

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1

 مصالح و گل و گیاهی انتخاب کنید که با توجه به شرایط محیطی و نوع کاربری شما سازگار باشد و همچنین آینده رشد گیاهان پس از چندین سال در نظر گرفته شود.

 

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1قبل از انتخاب خدمات تمام مراحل انجام پروژه را به صورت کامل و روشن بدانید و دیگر جای ابهام از اجرای درست و حرفه‌ای باقی نماند.

 

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1پس از اجرای پروژه و اتمام کار روش نگهداری از گیاهان به طور کامل آموزش داده می‌شود و نیازی نیست نگهداری از پروژه اجرا شده دنبال شرکت یا شخصی بگردید. سبزوانه نگهداری از آن را بر عهده می‌گیرد.

 

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1

در مورد محصولاتی از قبیل گل‌ و گیاه آپارتمانی و گل و گیاه فضای‌آزاد، این مشکل که ” آیا این گیاهان برای نگهداری با توجه به شرایط محیط مناسب هستند یا خیر” را با مشاوره رایگان و همچنین توضیحات صفحه محصول بر طرف می‌کند.

 

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1

با جابجایی و انتقال درختان در صورتی که ایجاد مشکلاتی در محل فعلی کرده باشد، از جرائم سنگین قطع و خشک شدن درختان محفوظ باشید. (پیشنهاد می‌کنم مقاله‌های مربوط با جابجایی درختان را مطالعه نمایید.)

 

نیازی نیست زمان و پول خود را صرف رفتن به مراکز گل و گیاه فروشی کنید!

 

همان گونه که می‌دانید انتخاب گل و گیاه برای نگهداری در خانه و محل کار و یا انتخاب گیاهان برای طراحی فضای‌سبز باغچه‌های منزل، ویلا، باغ و … نیاز به تخصص و آشنایی، زمان زیاد و هزینه است. سبزوانه این امکان را مهیا کرده است که به آسانی گیاهان خود را در سایت سبزوانه انتخاب کرده و با کمترین زمان هرجایی که بخواهید تحویل بگیرید. قبل از سفارش از طریق راه‌های ارتباطی سبزوانه در صورت وجود هرگونه سوال، از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

 

استفاده از خدمات و محصولات سبزوانه به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

 

استفاده از مزایای نگهداری از گیاهان در محیط پیرامون به قدری در آرامش روحی و ایجاد حس خوب لذت از زندگی نقش مهمی دارد که همه خانواده‌ها حداقل یک گل آپارتمانی در خانه نگهداری می‌کنند. سبزوانه به تمام کسانی که دارای فرزند هستند(به ویژه کودکان)، سازندگان املاک، سازمان‌ها، شرکت‌ها،ادارات و …  توصیه می‌کند با توجه به دلایل لزوم استفاده از گیاهان در منازل و محیط کار و همچنین داشتن فضای‌سبزی زیبا در باغچه‌های منازل، ویلاها و … از خدمات و محصولات سبزوانه استفاده کنند.

چرا به خانواده‌های دارای فرزند توصیه می‌شود از خدمات و محصولات سبزوانه استفاده کنند؟

 

همان‌طور که در مقاله((گل و گیاه آپارتمانی نخرید تا زمانی که این مطلب را بخوانید!))  مطالعه کردید، در مورد معجزات باغبانی کودکان به طور کامل توضیح دادیم. باغبانی نتایجی همچون افزایش خلاقیت ، آرامش روانی، حس ارزشمندی ، هماهنگی با طبیعت و محیط، احساس مسئولیت ، رشد مهارت‌های اجتماعی، رفتاری و اخلاقی و … را در کودکان بوجود می‌آورد.

 

چرا تا بحال 975 نفر از سازندگان از خدمات سبزوانه استفاده کرده‌اند؟

 

سازندگان حرفه‌ای و بزرگ معتقدند که ساختن ساختمانی شیک و زیبا با به‌کارگیری تمام متریال‌های عالی، بدون داشتن فضای سبز و گل و گیاه زیبا در چشم خریداران حس کامل بودن را القا نخواهد کرد.

اینکه شخص بازدید کننده که احتمالا قصد خرید واحدی از آپارتمان شما را دارد با صحنه‌ای جذاب همچون طراحی مهندسی شده فضای‌سبز مواجه شود و حس لذت بردن از فضای ایجاد شده توسط گل و گیاه‌های مختلف در او بوجود بیاید، احتمالا زندگی کردن در ساختمان شما را انتخاب درستی می‌داند. بنابراین حس بسیار متفاوتی که طبیعت بر ذهن افراد ایجاد می‌کند باعث می‌شود فرد خریدار تمایل بیشتری برای خرید ملک داشته باشند و این موضوع برای تمام سازندگانی که تا بحال از خدماتی همچون طراحی فضای‌سبز سبزوانه استفاده کرده‌اند، اثبات شده است.

 

بابت مشاوره و بازدید جابجایی درخت لازم نیست هزینه کنید! مشاوره سبزوانه رایگان است!

 

با توجه به مشکلات و سوالات متعدد شما در خصوص امکان جابجایی انواع درختان و همچنین مراحل اقدام به جابجایی و انتقال درختان، هدیه سبزوانه مشاوره و بازدید از درخت مورد نظر( بازدید در شهر تهران) به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین سبزوانه دارای صلاحیت و مجوز از شهرداری و سازمان پارکهای تهران جهت جابجایی درختان(با شرکت سروکاران_فیروزی) می‌باشد.

 

گیاهان شاداب و سالمی داشته باشید، بدون نیاز به دانستن روش نگهداری از آن‌ها!

 

 سبزوانه در زمینه‌هایی مانند طراحی، ایجاد و نگهداری از فضای‌سبز، گیاهان آپارتمانی، بیماری و مشکلات گیاهان، محوطه‌سازی، آبنما، برکه، آبشار، بام سبز و غیره فعالیت داشته و مشاوره در زمینه‌های فوق به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق وب‌سایت www.sabzevane.com محصولات سبزوانه شامل گیاهان آپارتمانی، گیاهان فضای آزاد(جهت کاشت در باغچه و محوطه فضای بیرون)، جعبه گل، گیاهان دارویی و … ثبت سفارش نمایید. 

چطور با سبزوانه در ارتباط باشم؟

 

 جهت مشاوره در ضمینه جابجایی درخت، انواع سوالات در خصوص گیاهان، احداث و طراحی فضای سبز، محوطه‌سازی و ثبت سفارش محصولات، از طریق

الفبای باغبانی در فصل پاییز 1تلفن 22118728-021، 09126937496، 09124401495

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

2 پاسخ

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت جوانه بان آشنا شدم خوبی این سایت این بود مشاوره آنلاین داشت و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران جوانه بان مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده به شما هم پیشنهاد میکنم اگه شما هم در مورد بیماری گل و گیاهتون و زمینه نگهداری آن ها پرسشی دارید به سایت جوانه بان مراجعه کنید.

  2. سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت جوانه بان آشنا شدم خوبی این سایت این بود مشاوره آنلاین داشت و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران جوانه بان مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده به شما هم پیشنهاد میکنم اگه شما هم در مورد بیماری گل و گیاهتون و زمینه نگهداری آن ها پرسشی دارید به سایت جوانه بان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی
ارسال درخواست مشاوره