تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی-انتخاب گلدان و خاک مناسب

ضرورت تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی

گلدان برای گل‌های آپارتمانی مانند خانه و محل زندگی آن می‌باشد. همان‌گونه که انسان‌ها پس از افزایش تعداد اعضای خانواده نیاز به خانه و محیط بیشتری برای زندگی دارند، در مورد گیاهان نیز همین گونه است. با افزایش شاخ و برگ و افزایش حجم ریشه‌های گل و گیاه آپارتمانی، رشد مطلوب و صحیح صورت نمی‌پذیرد. بنابر این گیاه نیاز به فضای بیشتر و خاک غنی جهت رشد بیشتر دارد. تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی و خاک غنی راه‌کاری مطلوب برای عمر بیشتر و رشد بهینه گیاهان است.

روش و زمان تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی
گل و گیاه آپارتمانی

حالا چطور زمان تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی را تشخیص دهیم؟

  • همان‌طور که در بخش روش نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی برای هر گیاه روش و زمان تعویض گلدان را توضیح داده‌ایم، یک فرمول کلی برای تشخیص زمان مناسب برای تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی شرح می‌دهیم. بهترین زمان برای انجام این کار زمانی است که ریشه‌های گیاه از سوراخ‌های زیر گلدان بیرون زده باشد و کمبود فضای گلدان موجب کند شدن فرایند رشد گیاه شده باشد.
  • با مشاهده عدم وجود تناسب بین ارتفاع گیاه و ارتفاع گلدان، به گونه‌ای که در صورتی که گیاه مقداری دیگر رشد کند دچار خم شدگیو یا سقوط آن می‌گردد، می‌توانید اقدام به تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی نمایید.
  • گیاهان مواد لازم جهت رشد خود را از خاک می‌گیرند. چنانچه مواد موجود در خاک گلدان گیاه مطلوب نباشد و یا روی سطح خاک نمک، کپک و یا قارچ دیده شود، نسبت به تعویض خاک و تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی اقدام نمایید.

اما تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی باید با رعایت چند نکته انجام شود که منجر به از بین رفتن گیاه نگردد. به این نکته توجه کنید که نیازی به تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی که ناسالم نیست و احتمال از بین رفتن این گیاهان بعد از جابجایی گلدان وجود خواهد داشت.

مواردی که هنگام تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی باید در نظر بگیرید!

  1. قبل از شروع به کار تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی، روزنامه یا زیرانداز مناسبی روی زمین پهن کنید.
  2. نسبت به سایز گیاه ظرف مناسبی انتخاب کنید.

    سایزهای گلدان های گل و گیاه آپارتمانی
    سایز گلدان جدید یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی باشد
  3. خاک غنی و مناسبی که برای گیاهتان انتخاب کرده‌اید آماده نمایید.
  4. توجه کنید که ساقه گیاه بیش از حد داخل خاک گلدان فرو نرود. کمی خاک برای کف گلدان لازم است تا گیاه بیش از حد پایین قرار نگیرد.

در انتخاب گلدان دقت نمایید!

جهت تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی باید دقت نمایید که گلدان‌ها با توجه به قطر دهانه بالایی آن‌ها سایزبندی می‌شوند. بنابراین توجه کنید که اگر گلدان به جهت رشد گیاه تعویض می‌گردد، انتخاب گلدان بزرگتر به درستی انجام پذیرد.

هر یک از گلدان‌های پلاستیکی و یا سفالی دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. به عنوان مثال گلدان پلاستیکی دارای تنوع بسیار زیادی در شکل، رنگ و طراحی می‌باشد و این موضوع به انتخاب گلدان با توجه به شرایط و همخوانی با محیط آپارتمان و یا اداره کمک فراوانی می‌کند. همچنین گلدان‌های سفالی با دارا بودن رنگ‌های سنتی، وزن زیاد و احتمال کم واژگونی و نیز نفوذ آب و هوا از جدار اخلی و خارجی آن، جذابیت‌های خود را دارد.

خیلی از مواقع گلدان‌هایی را انتخاب می‌کنیم که قبلا از گیاهان دیگری داخل آن‌ها نگهداری می‌کردیم و حال با در نظر گرفتن سایز مناسب آن برای گل آپارتمانی مورد نظر قصد کاشت گیاه را درون آن داریم. دقت نمایید که سوراخ‌های کف گلدان مسدود نشده باشند و قبل از خاکریزی و کاشت حتما سوراخ‌ها را بازدید و تمیز نمایید. عدم زهکش مناسب خاک و خارج نشدن آب اضافه از انتهای گلدان منجر به از بین رفتن گل و گیاه آپارتمانی خواهد شد. می‌توان قبل از کاشت گیاه از سنگریزه و یا قطعات گلدان‌های شکسته به همراه پوشال و یا شلتوک برنج در کف گلدان استفاده کنید تا سوراخ‌های کف گلدن مسدود نشوند و آب به آسانی از کف گلدان خارج گردد.

تعویض و تمیز کردن سوراخ کف گلدان
تمیز کردن سوراخ کف گلدان

قبل از جابجایی و تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی حتما گیاه را آبیاری فراوان نمایید. دقت نمایید مطابق شکل، با دست راست انتهای گلدان را گرفته و با دست چپ دهانه گلدان را بگیرید. سپس با وارون کردن و ضربه به گلدان به آرامی گیاه را از داخل گلدان خارج نمایید. همچنین میتوانید خاک‌های قدیمی را با رعایت اینکه آسیبی به ریشه‌های گیاه آپارتمانی نخواهد رسید، توسط یک میله یا لوله خودکار حذف نمایید و سپس گل و گیاه آپارتمانی را درون گلدان قرار داده و خاک جدید و غنی را اطراف آن بریزید.

تعویض گلدان گل وگیاه آپارتمانی
تعویض گلدان گل وگیاه آپارتمانی

از زیر گلدانی در زیر گلدان جهت جمع شدن آب اضافی استفاده نمایید و آب جمع شده در زیر گلدانی را مرتب تخلیه کنید.

نکاتی که شاید شما هم به آن‌ها توجه نمی‌کنید!

  • قبل از آبیاری گل و گیاه آپارتمانی از تطبیق دمای آب به دمای محیط اطمینان حاصل نمایید. برای رعایت این موضوع می‌توان قبل از اقدام به آبیاری گل و گیاه آپارتمانی، آب را در داخل ظرفی به مدت چند ساعت داخل محیطی که گیاه نگهداری می‌شود قرار داد تا با دمای محیط هم دما شود.
  • آبی که توسط آن تخم مرغ پخته شده دور نریزید. زیرا این آب حاوی مواد و املاح معدنی فراوانی است. می‌توانید پس از سرد شدن آب برای آبیاری گل و گیاه از آن استفاده نمایید. همچنین می‌توانید پوست تخم مرغ را درون ظرفی پر از آب ریخته و پس از 24 ساعت از آب آن استفاده نمایید.
  • احتمالا قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گل‌های آپارتمانی خود را ملاحظه کرده‌اید و علت آن را نمی‌دانید. یکی از دلایل این قضیه وجود کلر در آب لوله‌کشی می‌باشد. قبل از اقدام به آبیاری آب را به مدت یک روز درون ظرف نگاه دارید و سپس گیاه را آبیاری نمایید.
  • نوشابه‌های گاز دار از قبیل آب و سودا را که گاز آن‌ها از بین رفته به دلیل دارا بودن مواد مفید برای گل و گیاه آپارتمانی می‌تواند بسیار مفید باشدو بنابراین آن‌ها را دور نریزید.

امکان تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی وجود ندارد. چه باید کرد؟

در صورتی که به دلیل سنگین بودن گلدان، زمان نامناسب برای تعویض و یا کمبود زمان جهت تعویض گلدان گل و گیاه آپارتمانی وجود دارد، به تعویض خاک سطحی گلدان با در نظر گرفتن عدم آسیب به ریشه گل‌های آپارتمانی و جایگزینی توسط خاک مفید و مناسب برای گیاه اکتفا نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

یک پاسخ

  1. مطالب کاملا مفید و عالی بود. در مورد اتفاقاتی که ممکنه بعد از تعویض گلدان بیفته بشتر توضیح بفرمایید
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی
ارسال درخواست مشاوره