گیاه آپارتمانی سانسوریا را چگونه تکثیر کنیم؟

احتمالا شما هم جزو افرادی هستید که به گیاه آپارتمانی سانسوریا علاقه‌مند هستند و به خاطر زیبایی و مزایایی از جمله خاصیت تصفیه کنندگی هوا دوست دارید از این گیاه بیشتر بهره ببرید.

 

دو روش آسان برای تکثیر گیاه آپارتمانی سانسوریا کدامند؟

 

چنانچه  قصد تکثیر گیاه آپارتمانی سانسوریا را دارید، آسان‌ترین استفاده از پاجوش های گیاه مادر است. این روش به این صورت است که پاجوش‌ها را همراه با ریشه از گیاه مادر جدا کرده  و به گلدانی که قصد کاشت دارید، انتقال دهید.

پاجوش گیاه آپارتمانی سانسوریا
پاجوش گیاه آپارتمانی سانسوریا

 

 

[divider height=”30″ style=”default” line=”default” themecolor=”1″]

روش دوم برای تکثیر و ازدیاد  گیاه آپارتمانی سانسوریا استفاده از قلمه برگ گیاه آپارتمانی سانسوریا است. در این روش شما باید ساقه ای از گیاه  در قطعات هشت سانتی متری ببرید و در ماسه بکارید و برای حفظ رطوبت گیاه روی گلدان را  با نایلون تا زمانی که گیاه جدید رشد کند بپوشانید.

برگ‌های گیاه آپارتمانی سانسوریا را به تکه های 6 و 8 سانت برش بزنید
برگ‌های گیاه آپارتمانی سانسوریا را به تکه های 6 و 8 سانت برش بزنید

 

در روش قلمه‌زنی برگ گیاه آپارتمانی سانسوریا چه باید کرد؟

 

تکثیر گیاه آپارتمانی سانسوریا
تکثیر گیاه آپارتمانی سانسوریا

در روش دوم توجه داشته باشید که باید خود گیاه آپارتمانی سانسوریایی که قصد قلمه‌زدن آنرا دارید ابلق باشد تا بتوان نوع ابلق را از آن تکثیر کرد.

 

برای قلمه از برگ‌های گیاه آپارتمانی سانسوریا،برگ‌هایی را انتخاب كنید كه تازه و بلند باشند، زیرا اگر برگ‌های كوچك را انتخاب کنید جوانه نخواهد زد. بنابراین از برگ‌های بلند گیاه آپارتمانی سانسوریا كه رشد کافی داشته و بالغ شده‌اند(حدود 30 سانتی‌متر به بالا) استفاده نمایید.

برگی را که دارای مشخصات فوق است هر هشت سانتیمتر یا هر 10 سانتیمتر برش بزنید. سپس برگ‌های برش زده را 2 یا 3 روز كنار گذاشته تا آماده كاشت شوند. به یاد داشته باشید كه برگ ها را سر و ته نكارید.

تکثیر گیاه آپارتمانی سانسوریا
تکثیر گیاه آپارتمانی سانسوریا

 

نکته جالب که گیاه آپارتمانی سانسوریا ابلق بدست آید

 

برای اینكه گیاه شما ابلق بماند یعنی نوار زرد رنگ یا طلایی رنگ حاشیه آن از بین نرود، لازم است قسمت انتهایی برگ را به صورت عدد هشت برش دهید.

بدست آوردن گیاه آپارتمانی سانسوریا ابلق
بدست آوردن گیاه آپارتمانی سانسوریا ابلق

همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید قسمتی به شکل مثلث از پایین برگ (قلمه 8 سانتی)جدا شده است. در صورتی که قسمتی از برگ گیاه سانسوریا ابلق را به صورت هشت نبرید، گیاه شما ساده و سبزرنگ خواهد شد.

اکنون باید بستری از ماسه تهیه نموده و برگ‌های گیاه آپارتمانی سانسوریا را تا حدی كه قسمت هشت شكل زیر خاك برود درون آن فرو ببرید. اهمیتی ندارد که چه تعداد تعداد برگ گیاه آپارتمانی سانسوریا را  درون گلدان قرار داده‌اید. می‌توانید برگ‌های گیاه آپارتمانی را به صورت فشرده در حدود 10 برگ در یک گلدان با قطر دهانه 20 سانتیمتر بکارید. دمای لازم برای نگهداری از این گلدان 18-20 درجه سانتیگراد می‌باشد.
مشاهده خواهید کرد که پس از گذشت 3 هفته برگ‌ها شروع به ریشه‌زایی و ریشه‌دار شدن می‌كنند و در هفته چهارم جوانه خواهند زد. آنگاه می‌توان برگ‌های گیاه آپارتمانی سانسوریا را جدا كرده و درون گلدان‌های مجزا قرار دهید.

برای کاشت برگ‌هایی که ریشه‌دار شده‌اند مناسب‌ترین خاک جهت رشد بهتر، مخلوطی از 2 قسمت خاک برگ پوسیده و یك قسمت خاک لومی می‌باشد.

با این روش دو روش  به راحتی می‌توانید گیاه آپارتمانی سانسوریا را در منزل خود به صورت ابلق تكثیر كرد و از زیبایی‌ها و مزایای فوق‌العاده این گیاه بهره‌مند شوید.

با كمی دقت به تصویر بالا مشخص می شود كه با حذف قسمت سبز  رنگ از برگ،گیاه ناچار می شود برای جوانه زدن از دو پایه خود كه دارای نوارهای طلایی رنگ هست اقدام كند و به همین دلیل ابلق می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی
ارسال درخواست مشاوره