راهنمای خرید درخت

چطور درخت بخریم؟ چطور درخت انتخاب کنیم؟

درخت به سه صورت بفروش میرسد

چنانچه تجربه‌ی کاشت درخت و باغبانی را داشته باشید، احتمالا این نکته را می‌دانید که تمام مراحل باغبانی و باغبانی نیازمند دانستن اطلاعات و تجربه خاصی دارد. یکی از نکاتی که هنگام ایجاد فضای‌سبز و یا احداث باغ باید توجه کنید، خرید درخت مناسب و باکیفیت است. این موضوع به قدری مهم است می‌تواند نتیجه‌ی زحمات شما را طی چند سال یا از بین ببرد یا بهترین نتیجه را حاصل نماید.

مطالعه این مطلب فقط برای باغداران توصیه نمی‌شود. حتی اگر قصد کاشت تنها یک درخت را در حیاط خانه خود دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا بتوانید نهال یا درخت مرغوب خود را انتخاب کنید و بکارید.

درخت یا نهال به سه صورت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  • درخت ریشه عریان(درخت ریشه لخت)
  • درخت ریشه‌پر(درخت گلدانی)
  • درخت گونی‌پیچ

 

خرید درخت ریشه لخت( درخت ریشه عریان)

این نوع درخت یا نهال را مي‌‌توان در اواخر زمستان و يا اوايل بهار قبل از بيدار شدن درخت، بخرید و بکارید. هنگام خريد به سالم بودن اجزای درخت توجه نمایید. دقت کنید شاخه، تنه و ريشه تازه، سالم و مناسب باشد.
چاله یا گودال را به اندازه‌اي حفر كنيد كه ريشه‌ها آزاد باشد و تحت فشار قرار نگیرد. دقت کنید زمانی که ریشه‌ها درون چاله قرار می‌گیرد به هم دیگر پیچ نخورند. زمانی که درخت را درون چاله قرار می‌دهید با دقت در گودال خاک بریزید و آن را با لگد فشار دهید.
پس از کاشت درخت آطراف تنه درخت طشتک(حوضچه) ایجاد کنید تا بتوانید درخت را آبیاری نمایید.
نکته:
درخت را به اندازه‌ای داخل خاک قرار دهید که قبلا داخل خاک بوده است. یعنی تنه درخت بیش از حد داخل خاک نرود و یا بیرون‌تر از خاک کاشته شود. این موضوع را می‌توانید از روی قسمت یقه درخت(فاصله ریشه و ساقه اصلی) بخوبی می‌توانید تشخیص دهید.

درخت ریشه‌پر(درخت گلدانی)

اينگونه درخت‌ها را در تمام طول سال مي‌توان خریداری کنید و در محل مورد نظر بکارید. پی بردن به وضعیت ریشه‌ها قبل از بیرون آوردن درخت از داخل ظرف یا گلدان کار سختی است. حتما ظاهر گلدان یا ظرف درخت را مشاهده کنید. تنه درخت داخل خاک کاملا محکم و بدون حرکت باشد. بیرون زدن ریشه بیش‌از حد از زیر گلدام یا ظرف درخت مناسب نیست.

خیلی مواقع مشاهده کردیم که گودال حفر شده را دقیقا به اندازه دهانه گلدان و یا کوچکتر حفر کرده‌اند. دقت کنید دهانه گودال را دو برابر قطر دهانه گلدان حفر کنید. مقداری کود به خاک اضافه کنید. زمانی که درخت را ازداخل گلدان خارج می‌کنید، ریشه‌های اضافه پیچ‌خورده و یا آسیب دیده را قطع کنید. ریشه‌های پیچ خورده را به آرامی از هم دور کنید و داخل گودال قرار دهید. درخت را اندكي بالاتر از آنچه در گلدان بوده است در گودال قرار دهيد و اگر گودال را عميق تر حفر كرده‌ايد مقداري خاك و كود كف آن بريزيد. سپس آن را با لگد مستقر و محكم كنيد. بهتر است گودال را قبلا آبياري كنيد و بگذاريد آب آن زهكش شده و جذب شود. پس از اينكه نهال را داخل گودال گذاشتيد اطراف آن را با خاك و كود پركنيد و بعد آبياري نماييد.

خرید درخت گونی‌پیچ شده

احتمالا شما هم مشاهده کرده‌اید که بعضي از درختان و درختچه‌ها را هنگامی که از زمين نهالستان به جهت انتقال به محل جدید برای کاشت بيرون مي‌آورند، به دلیل حساسيتي كه ممکن است وجود داشته باشد و احتمال خشك شدن درختان یا نهال‌ها در فاصله بيرون آوردن از نهالستان و كشت وجود دارد به هنگام كندن از بستر خزانه‌ها نهال را همراه با خاك اطراف ريشه آن بيرون مي‌آورند و ريشه ها را بدون آنكه صدمه ببينند همراه مقداری خاك داخل گوني پيچيده و محكم با نخ مي‌بندند و براي جلوگيري از خشك شدن داخل گوني، مرتبا كمي آب به گوني مي‌پاشند. ما از این روش هنگام جابجایی درخت استفاده می‌کنیم و به آن روتبال می‌گوییم. چاله‌ای را كه براي اين گونه درختان در نظر مي‌گيرند نبايد به اندازه‌اي عميق باشد كه از ارتفاع خاك اطراف نهال بيشتر باشد تا تنه درخت بیش از حد داخل خاک فرو نرود. در این روش معمولا بايد درخت را حدود 5 سانتيمتر بالاتر از حد طبيعي آن كاشت. دقت کنید که همانند درختان گلدانی و یا داخل ظرف، پهناي دهانه گودال تقريبا بايد دو برابر توپي خاك اطراف درخت باشد و عمق آن نیز مقداری كمتر از ارتفاع خاک باشد.
هنگامی که چاله را با توجه به موارد بالا حفر کردید، مقداری خاک مناسب و خوب را با كود مخلوط کرده و بريزيد. سپس درخت را داخل گودال قرار داده و اطراف آن را با خاک آماده شده پر كنيد و سپس آن حوضچه(طشتک) اطراف نهال را آماده و آبياري نماييد.

برای خرید درخت به این نکات توجه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی
ارسال درخواست مشاوره