بهترین زمان جابجایی درخت| فصل مناسب جابجایی درخت

فهرست مطالب

اطلاع از زمان جابجایی درخت نکته بسیاری حیاتی و مهم است و اگر به آن توجه نکنید ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری به درخت و محل کاشت آن وارد شود. امروز در این مطلب قصد داریم نکات بسیار مهم و کلیدی در مورد جابجایی درخت و زمان آن را با شما در میان بگذاریم، پس تا انتها همراه ما باشید.

چنانچه در مورد جابجایی درخت نیاز به مشاوره و یا انجام عملیات جابجایی درخت دارید، با شماره‌تلفن‌های 02191306818 و یا 09353366632 تماس بگیرید. سبزوانه سال‌ها با اجرای پروژه‌های موفقیت‌آمیز توسط تیم مهندسین با سابقه در زمینه جابجایی درخت، توانسته رزومه‌ای بی‌نظیر در این زمینه بدست آورد.

اهمیت جابجایی درختان، اهمیت زندگی آینده!

در گذشته متاسفانه خیلی از درختان و جنگل‌ها به دلیل گسترش شهرها قطع میشدند و اهمیتی به آن‌ها داده نمیشد، اما امروزه با روش‌های نوین و به روز ایجاد شده شما به راحتی می توانید از نهال تا درختان بزرگ را جابجا کنید و دیگر دلیلی برای قطع کردن این سرمایه عظیم وجود نخواهد داشت.

دلایل جابجایی درختان

جابجایی درختان می تواند اهداف مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است شخصی به دلیل ارزش مادی و معنوی که درخت مورد نظر برایش دارد، اینکار را انجام دهد و یا شهرداری برای ساخت و ساز در مکانی که درخت وجود دارد یا حریم جنگل مجبور این کار بشود.

بهترین زمان جابجایی درختان چه زمانی است؟

برای پاسخ دقیق به این سوال باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت اما به طور کلی می‌توان گفت که معمولا جابجایی درختان با رعایت
نکات اصولی در تمامی مواقع سال امکان پذیر است.

به عنوان مثال عواملی همچون نوع درخت، اندازه، سن، نوع خاک و… می‌تواند در تشخیص زمان جابجایی درخت موثر باشد.

چه فصلی برای جابجایی درختان مناسب است؟

زمان مناسب جابجایی درختان

یکی از تصورات اشتباهی که افراد از دوران کودکی دارند این است که فکر می‌کنند درختان در فصل زمستان به خواب می‌‎روند و بنابراین بهترین زمان برای جابجایی آنهاست؛ اما این موضوع در مورد همه درختان صدق نمی کند.

برای اطلاع دقیق از زمان خواب درخت باید به زمان خزان شدن آن درخت و هنگامی که برگ‌هایش شروع به ریزش می‌کنند، توجه نمایید. طبق تجربه و گفته متخصصین در زمینه جابجایی درختان، بهترین زمان جابجایی درخت، زمان به خواب رفتن آن است؛ زیرا تا زمان بیدار شدن، ریشه‌ها فرصت بازسازی دارند و کمترین آسیب به درخت وارد خواهد شد.

به طور خلاصه می‌توان گفت بهترین زمان جابجایی درختان فصل خزان آنهاست که عمدتا فصل پاییز است و پیشنهاد می شود قبل از شروع فصل سرمای زمستان و سفت شدن خاک اقدام به انجام جابجایی کنید. در ادامه به طور تخصصی تر این موضوع را بررسی می کنیم.

زمان جابجایی درخت میوه

در رابطه با زمان جابجایی درخت میوه نیز موارد فوق صدق می کند اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی نماییم باید بگوییم که توجه به نوع نهال و میزان مقاومت و حساسیت آن در انتخاب بهترین زمان جابجایی و کاشت اهمیت زیادی دارد. اما به طور معمول برای درختان میوه فصل پاییز را می توان بهترین زمان جابجایی دانست.

زمان جابجایی درخت همیشه سبز

بهترین زمان جابجایی برای درختان همیشه سبز که به درختان همیشه بهار نیز شهرت دارند، اوایل بهار و یا اواسط پاییز است. به دلیل شکوفه زدن درختان در بهار فصل بهار زمان مناسبی برای این جابجایی است.

همچنین به دلیل متعادل بودن دمای خاک که بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است اواسط پاییز نیز برای جابجایی درخت همیشه سبز توصیه می شود.

زمان مناسب جابجایی درختان

زمان جابجایی درخت گردو

درخت گردو یکی از ارزشمندترین انواع درختان در ایران است که زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد تا به بار آید. به همین دلیل اگر قصد جابجایی درخت گردو را دارید، باید بسیار مراقب باشید و تمام موارد اصولی را رعایت نمایید.

بهترین زمان توصیه شده برای جابجایی درخت گردو فصل پاییز و افتادن آخرین برگ درخت است. شما از این لحظه تا رویش اولین شکوفه فرصت دارید تا مراحل جابجایی درخت را انجام دهید.

چرا فصل تابستان زمان مناسبی برای جابجایی درختان نیست؟!

در فصول گرم سال به خصوصردر تابستان برگ‌ها و گل‌ها به سرعت در حال رشد هستند و به همین دلیل زمان مناسبی برای جابجایی درخت نیست. اگر در این زمان درخت را جابجا کنید به دلیل عدم قدرت ریشه‌زایی و کم شدن ریشه درخت، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به درخت وارد شد. البته برای اطلاع دقیق تر توصیه می کنیم با یک متخصص در زمینه جابجایی درخت صحبت نمایید.

توجه به نکات کلیدی هنگام جابجایی درخت

در زمان جابجایی درخت حتما به موارد زیر توجه نمایید تا شانس موفقیت‌تان بیشتر شود:

  • انتخاب روش مناسب برای جابجایی درخت
  • توجه به سن و قدمت درخت
  • انتخاب بهترین زمان جابجایی درخت
  • توجه به جنس خاک مبدا و مقصد
  • توجه به ابعاد درخت
  • توجه به ارزش زیستی و سلامتی درخت

موارد مهمی که قبل از جابجایی درخت به محل جدید باید در نظر بگیرید!

پیش از اینکه هر گونه اقدامی برای از دل خاک بیرون آوردن درخت انجام دهید باید ابتدا محل جدید کاشت درخت را بررسی و آماده کنید و حتما مطمئن شوید که برای کاشت مجدد درخت مناسب است.

مورد دیگری که توجه به آن ضرورت دارد، عدم کاشت درخت در مجاورت سیم‌های برق و کابل‌هاست.

موارد مهمی که بعد از کاشت و جابجایی درخت باید در نظر بگیرید!

 

 

مهم‌ترین نکته پس از جابجایی درخت، رطوبت خاک محل کاشت درخت است. شما باید به خصوص در روزهایی ابتدایی حواستان به این موضوع باشد و نگذارید که درخت احساس تشنگی کنید. اگر بخواهیم دقیق‌تر راجع به این موضوع صحبت کنیم، باید بگوییم که ضروری است همواره تا ۱۰ سانتی متر از بالای خاک مرطوب باشد. با این کار به سرعت ریشه جدید مهیا می‌شود و به وضعیت قبلی خود بازمی‌گردد.

جابجایی درخت توسط سبزوانه

هزینه و زمان جابجایی درخت چقدر است؟

پاسخ به این سوال که ((هزینه جابجایی درخت چقدر است؟)) کاملا بستگی به نوع درخت شما دارد و ممکن است از چند صد هزار تومان تا چند ده میلیون هزینه بر باشد. در مورد مدت زمان جابجایی درخت نیز معمولا یکی دو روزه انجام می شود. البته به این زمان باید زمانی که برای محیا کردن مکان جدید و سپس نگهداری درخت صرف می شود را اضافه کرد.

جابجایی انواع درختان با سبزوانه!

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد. همانطور که در طول متن بارها اشاره شد، جابجایی درخت اگر بدون رعایت استانداردها و غیراصولی انجام شود ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. اگر در مورد موضوعی ابهام و یا سوالی دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید که در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

پیشنهاد ما به شما سپردن این کار به افراد متخصص و باتجربه در زمینه جابجایی درخت است. تیم سبزوانه یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه جابجایی درخت در ایران است و شما می‌توانید هرگونه مشاوره و یا درخواستی که دارید با شماره تلفن‌های 02191306818 و یا 09353366632 با مجموعه سبزوانه در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی
ارسال درخواست مشاوره